BusinessCoverstory

Angela Scholtus: Dankbaar en trots ‘als een pauw’

Geboren en getogen ‘Meppeler Mug’ Angela Scholtus is tien jaar geleden begonnen aan een avontuur in de wereld van ‘drukwerk’. De eerste editie van Trots op Meppel viel op de deurmat. Het magazine van Angela Scholtus en toen nog Christiaan Hoogeveen is ondertussen niet meer weg te denken. “Ik ben nog steeds zo trots als een pauw op Meppel en de dorpen in de regio Zwolle”, zegt Angela, met een verwijzing naar het ‘pauwenlogo’ dat door Comceptum goed is uitgewerkt.

Moeder Angela Boompers

De appel valt niet ver van de boom. Moeder Ellen was werkzaam bij Boom Uitgevers die uitgever was van o.a. de Meppeler Courant. Niet wetende dat haar dochter Angela jaren later na haar overlijden uitgever zou worden van een magazine in de ‘Regio Zwolle’. Maar, wat maakt nu dat Angela dit is gaan doen. “Ondernemers maken een stad leuk. Zij zorgen voor de gezelligheid in het centrum, sponsoring van je sportclub en voor veel andere activiteiten.

Tien jaar geledenhad ik het gevoel dat veel mensen dat niet zagen.” Online shoppen was en is enorm in opkomst en daarom wilde Angelazich graag inzetten voor de lokale ondernemers. “Zo is Trots op Meppel eigenlijk ontstaan, en samen met Christiaan gingen we enthousiast ons idee uitvoeren tot een magazine en event”, vertelt Angela nog een keer over het basisidee waarmee ze aan de slag mee zijn gegaan.

Enthousiasme

Ze stuitte op het nodige enthousiasme. “Ook lezers reageerden heel positief, waardoor ondernemers ook feedback kregen. Zo kon het magazine snel uitgroeien tot een vaste waarde. Naast Meppel kregen Staphorst, De Wolden, Zwolle, Genemuiden, Vollenhove, Nieuwleusen en Zwartewaterland ook een eigen ‘Trots op’ magazine. Ook heb ik een aantal eigen magazines uitgegeven voor bedrijven en scholen wat ook erg leuk is om te doen! Hoeveel magazines we ondertussen hebben uitgegeven? Dat zou ik echt even moeten opzoeken…”

Waarde van ondernemers

In die tien jaar zag ze het sentiment veranderen. Steeds meer mensen zien weer het belang van ondernemers voor een aantrekkelijke binnenstad. “Weet je wat het is? Je mist vaak pas iets, als het er niet meer is. In coronatijd konden we niet meer naar de winkels en naar de stad. Toen zijn mensen de waarde van ondernemers weer gaan inzien.”

Angela Scholtus ziet leuke dingen

Meppel veranderde in tien jaar tijd ongemerkt ook behoorlijk. Ondernemers openden en sloten winkels en anderen groeiden juist behoorlijk door. Ook de binnenstad van Meppel kreeg veel met verandering te maken. “Het leuke is dat ons magazine vaak meegroeit met ondernemers. Neem nou Villa Kalkoven. Die presenteerden zich in ‘Trots Op’ toen ze in Meppel begonnen en nu vieren we samen een jubileum. Dat zijn leuke dingen om mee te maken.”

Bevlogen

Na het eerste decennium is Angela nog steeds bevlogen. Voor elke editie zet ze zich met haar bekende enthousiasme in. Het magazine gaat kortom door naar het volgende jubileum, zo lijkt het. “Het belangrijkste is dat ondernemers én lezers enthousiast zijn. Als zij positief blijven, ga ik zeker door. Maar mocht op een gegeven de rek eruit zijn, dan ga ik mij op een andere manier inzetten voor de samenleving.” Door de jaren heen is Angela zich ook bezig gaan houden met fotografie, want waar Angela is, worden er altijd wel foto’s gemaakt. Hoe leuk is dat om de combinatie van een magazine en foto’s maken samen te voegen. Uiteraard werkt ze ook met goede fotografen uit de regio.

Kleine metamorfose

Dit tienjarig jubileumnummer staat weer vol met verhalen van bedrijven uit Meppel en een aantal ondernemers uit buurtgemeenten. “En dit jubileum was weer een mooi moment voor een kleine metamorfose van het blad. Je moet blijven vernieuwen en kijken hoe je een magazine nog beter kan maken zodat het leuk blijft als het blad uitkomt.”

Dankbaar en trots

“Maar wat gaat de tijd snel, ik kan haast niet geloven dat Trots op Meppel ondertussen al tien jaar bestaat. Daar ben ik zelf natuurlijk ook dankbaar trots op. ‘Als een pauw’ ja… Ik ben vooral DANKBAAR voor mijn man en kinderen die de drukte moeten accepteren die mijn ondernemerschap met zich meebrengt en uiteraard ben ik ook enorm dankbaar voor de ondernemers die vertrouwen hebben in het blad want zonder hen is er geen magazine! Ik wil graag iets goeds doen. Iets uitdragen. Mensen bemoedigen. Iets betekenen voor ondernemers en voor de samenleving. Geloof, hoop en liefde is iets wat ik uit wil dragen in deze roerige tijden”, besluit Angela haar interview met haar blik op de toekomst.

‘Ik koop lokaal, waar koop jij?’